deroeck-europa.reismee.nl

Koppen lopen in Split

Split, cultureel erfgoed, dus dat mocht zeker niet op ons lijstje 'te doen' ontbreken.
Wij zouden het eerder een commercieel erfgoed willen noemen.
Voor de culturele uitstappen laten we ons meestal leiden door de 'Dominicus'. Bij onsbezoek aan Trogir kregen we al het idee dat we een andere stad aan het bezoeken warendan onze gids. Voor Split kunnen we zeggen dat er gewoon diverse' fouten in deze gids staan.Ergerlijke fouten.
We waren deze ochtend vroeg opgestaan omdat de kathedraal om 12 uur depoort zou sluiten.
Het was erg druk op de kustweg naar Split en we vonden tegen kwart over elf een parkeerplaats.
Drie kwartier file en flink wat gestress om vervolgens tot de constatering te komen dat dekathedraal de hele dag open was.
Het oude Split draait eigenlijk om het immense paleis van keizer Diocletianus. Het wordt in iedere
reisgids zeer lyrisch omschreven. Haal er driekwart van de terrassen met parasols weg,de helft van alle souvenirkramen en winkeltjes en vrouwen die tafelkleden verkopen enhet zal vast een prachtige Unesco werelderfgoed-stad zijn. Wij raakten er eigenlijk alleenmaar behoorlijk agressief van.
Even tot rust komen en wat is er een betere plaats dan het stadion van Hajduk. Ja na al
dat efgoed even iets moois aan de zee.
Morgen naar Dubrovnik, wie weet?