deroeck-europa.reismee.nl

Trieste

De laatste dag in Italië. We worden gewekt door een stortbui en onweer.
Dat belooft niet veel goeds voor ons geplande bezoek aan Trieste. Na het
ontbijt ziet alles er al iets droger uit. Auto in en zoals we in Twente zeggen 'KWW'.
Gelukkig zijn er genoeg parkeerplaatsen aan de uitgestrekte haven en zitten we na een korte
wandeling al snel op ons eerste terras van vandaag.
Het blijft droog ondanks dreigende onweerswolken boven zee en we beginnen aan een stadswandelinglangs het Joodse Ghetto en het Amfitheater.
Dan volgt er een steile klim naar de Duomo.Het was een kort bezoek aan deze 'kathedraal'.Sara zat buiten te wachten in haar korte broeken voor een stad met zo'n rijke historie was deze kerk nogal miniem uitgevalen.
Ook het Castello was snel bezocht, maar zeker de moeite waard.
Via veel trappen en steile weggetjes weer naar het zeeniveau om lekker te lunchen op een terrasje.
Tijdens diverse bezoeken aan Italië hebben we weinig herinneringenaan de Tweede wereldoorlog kunnen ontdekken, daarom stond er ook nog een bezoek aan het
concentratiekamp 'Risiera di San Sabba' gepland.
Na een ingewikkelde rit door de stad vonden we het kamp in een buitenwijk van Trieste.
Het kamp heeft een behoorlijk diepe indruk op ons nagelaten heeft. De manier waarop deze plekis gerestaureerd en de ingrijpende tekeningen en verhalen gemaakt door gevangenen geven een indringendeweergave van het leven en de dood in dit kamp.

Morgenmiddag hebben we om vijf uur met Miroslav afgesproken bij het benzinestation
in Podgora. Hij zal ons dan naar ons huisje in de bergen brengen. Naar alle waarschijn-
lijkheid hebben we daar geen internet. Over een week trekken we verder naar Slovenië.
Vandaaruit volgt verdere veslaggeving over onze tienlanden reis.
(Mam ik bel als we over zijn hoor).