deroeck-europa.reismee.nl

Dachau

Een vakantie van uitersten. Gisteravond zaten we voor het eten aan het meer de eendjes en zwanen te voeren, vandaag liepen we in Dachau in het concentratiekamp.

Ik had voor ons vertrek veel over het kamp gelezen op deze site: http://www.dachau.nl/main.html.

Na een reis van 4uur kwamen we aan bij het concentratiekamp en kwamen de eerste mensen al tegen met pakken friet en ijsjes. Kinderen en volwassenen in alle leeftijden die gekleed waren voor een dagje pretpark. Poseren voor de foto voor één van de overgebleven barakken, honden mee en ondertussen een sigaret roken. Kortom, waar waren we beland?

Na Fort Breendonk en de ervaring in Triest hadden we wel een andere verwachting. Geen ingetogenheid, weinig respectbij de bezoekers, we vertrokken met een wrang gevoel.

Na het inchecken in het hotel hebben we Dachau bezocht. Ook zo'n tegenstrijdigheid. Een zwaar beladen naam, maar een levendige, drukke stad waarbij in de stad verder nauwelijks herinneringen aan de oorlogsgruwelen.

Het duurt nog wel even voor ik dit verteerd heb.

Morgen met de S-bahn naar München.

Veel liefs.

gretha

ik had mezelf hier veel van voorgesteld om ook heen te gaan met een verdrietig gevoel maar toch om te zien wat hier allemaal gebeurd was maar dit is onvoorstelbaar waar blijft het respect voor die vreselijke tijd.