deroeck-europa.reismee.nl

Van Podgora naar Ljubljana

Regen, veel regen terwijl we een dag Ljubljana bezoeken.

Maar laat ik beginnen bij onze laatste dag in Podgora. Een dag om te rommelen, wat te genieten van de rust van het huis en voor de anderen de gelegenheid om dankzij wat alpinisme bij een klein baaitje onderaan ons huisje te komen. Nog een laatste keer lekker eten op de kade bij onze Bosnische vriend uit Mostar en bij terugkomst bij het huis nog een afscheidsdrink met Miroslav, zijn vrouw en hun kleindochter, die al het vertaalwerk voor haar rekening nam.

Zaterdagochtend om 9 uur vertrek, een zwaaiende Miroslav en na een lange file op de kustweg op weg naar Slovenië.De hel brak los onderweg. We zagen een vreselijk onweer steeds dichterbij komen en hevig noodweer viel ons ten deel. Van 32° naar 16° in een kwartier tijd. Bij aankomst in Ljubljana (wie heeft die naam bedacht???) was het gelukkig droog.

Het hotel ziet er goed uit. Helaas geen kamers naast elkaar. We hebben deze vakantie niet zoveel geluk met onze hotels. Sara en Wannes hadden een prachtige ruime kamer. Frank en ik kregen een kleine kamer en ja hoor net als in Grado een vreselijke stank. Eerst dachten we dat te kunnen oplossen met de airco aan en het raam open. Nee dus, na een gebroken en stinkende nacht deze morgen om 7 uur naar de receptie gegaan en gevraagd om een andere kamer. Gelukkig zit ik dit nu te schrijven in een lichte, ruime en stankvrije kamer. Frank en Wannes zitten in de sauna en vanavond lekker uit eten.

Vandaag de prachtige stad bezocht. Sara en ik gaan nog een keer terug met het vliegtuig om lekker te winkelen. Een heel bijzondere sfeer, mooie gebouwen en mooie winkels. Vriendelijke mensen en een mix van het nieuwe Slovenië en het oude, communistische, Joegoslavië.

Kortom zeker een aanrader voor een citytrip van een paar dagen!

Morgen trekken we verder naar Bled.

Veel liefs

Wannes

Nog een weetje voor in het reisverslag is dat de mama deze morgen voor het eerst in haar leven op een loopband heeft gelopen.